There is a tension in Swedish preschool policy when it comes to a subject curriculum and a child-centred curriculum. This article examines how Swedish preschool teachers have dealt with this relationship by focusing on the purpose of the preschool and how preschool teachers become part of the enacted preschool policy.
En ny studie beskriver hur förskolor och förskollärare i Sverige, Norge respektive USA agerade när coronapandemin slog till i våras. Medan förskolorna i Sverige hölls öppna med vissa restriktioner, stängdes de ned helt i Norge och i delar av USA.
Vissa barn gick omkring nästan en hel timme ensamma. Andra fick leka ett tag men bara på vissa villkor. En ny studie visar på ett systematiskt utanförskap som pedagoger inte märker.
Camilla Björklund och Ulla Runesson Kempe har genomfört ett interventionsprogram med femåringar för att stötta barns utveckling av taluppfattning och räknefärdigheter.
Att undervisa i naturvetenskap i förskolan med hjälp av sagor och handdocka kan hjälpa förskolebarn att utveckla sin förståelse för olika naturvetenskapliga fenomen och begrepp. Det visar Mimmi Malms licentiatuppsats.
För drygt tio år sedan skulle alla barn som gick i förskola kommunicera på svenska. Vårdnadshavare och personal arbetade enbart med svenska som modersmål. I projekt Språkskatten valde man att vända på situationen, både bildligt och bokstavligt.
På förskolan Gropens gård i Hammarkullen forskar förskollärarna på sin egen verksamhet. I ett samverkansprojekt lett av forskare från Göteborgs universitet bygger de gemensam kunskap och undersöker nya verktyg för planering och utvärdering på temat naturorienterande ämnen.
Barns inflytande är ett centralt mål i förskolan. Men i praktiken trängs det undan av andra mål i läroplanen och av andra behov i verksamheten. Det visar en avhandling som vill lyfta diskussionen om vad barns inflytande betyder.
Barns inflytande är ett centralt mål i förskolan. Men i praktiken underordnas det konkurrerande mål i läroplanen och andra behov i verksamheten. Det visar en ny avhandling som efterlyser en fördjupad diskussion om vad barns inflytande betyder.