Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskoleklass"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 8 av 11

Lärare har digital kompetens men varierad tillgång till tekniken: Förskoleklassens olika förutsättningar

2020-06-09
Lärare i förskoleklass upplever en frustration över att de glöms bort i skolans diskussioner om eventuell distansundervisning samt att den digitala utrustningen är begränsad, visar en blixtstudie av Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz Andersson, Mona Lundin och Pia Williams vid Göteborgs universitet. Läs hela studien här (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

Taluppfattningsutveckling i förskoleklass

2020-04-16
Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet. För att möta alla elever kan skolor ha olika pedagogiska inriktningar vad gäller vad som fokuseras i undervisningen och hur undervisningen bedrivs. I denna artikel presenteras en studie om hur barn i förskoleklass i segregerat område utvecklades i grundläggande matematik…

Skola hemma

2020-03-20
Här har vi samlat serier från lågstadiet till gymnasiet som passar bra för att lära sig saker hemifrån. De flesta program på den här sidan har pedagogiskt stödmaterial. Just nu finns det program i svenska, engelska, matematik och SO, men fler ämnen är på gång. Denna sida uppdateras löpande.
Forskning och utveckling kategorier

Bokstäver och bokstavsljud, hur undervisar vi och varför?

2020-01-08
Det här med att träna på bokstäver och bokstavsljud känns som en laddad fråga på olika sätt. När ska vi bedriva den undervisningen? I förskoleklass? I ettan eller i både förskoleklass och i ettan? Hur ska undervisningen gå till? Frågan kan ibland bli laddad att diskutera och jag har funderat på den länge.
178911