Genom att se socialt lärande som en del av fritidshemmets undervisande kultur kan det kompletterande uppdraget synliggöras och bli en integrerad del i undervisningen, visar tidigare forskning.
Hur kan en gemensam läsupplevelse bidra till demokratiska samtal och hur kan skolbibliotekarie och lärare samverka för att skapa motivation för lärande? Carin Sandström, fritidshemsutvecklare, och Mathias Larsson, skolbibliotekarie, fick möjlighet att prata om detta i två poddavsnitt som producerades av Högskolan Halmstad. (webb-radio)
Pedagogiskt arbete är ett relativt ungt ämne och forskningsområde som vuxit fram de senaste två decennierna. Det är lärarnas ”eget” forskarutbildningsämne för att kunna utveckla kunskaperna inom läraryrket. Ett tjugotal forskare släpper nu en lärobok: Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. Huvudsyftet med boken är att ytterligare forma och utveckla ämnet, med fokus på förskola,…
Genom samarbetet med Stockholms universitet har Sjöviksskolan fått ett levande pedagogiskt material som utgår från elevernas behov och intressen. ”Forskarna har fått oss att tänka lite djupare kring vår roll”, säger Margita Lundström, biträdande rektor och ansvarig för fritidshem.
Fritidshemmet är viktigt för att barnen ska få en bra start i förskoleklassen. Ändå fungerar stadieövergången sällan som den borde. Forskaren Helena Ackesjö anser att fritidshemmet behöver inkluderas tidigare i processen.
Lek är per definition en aktivitet som barnen själva initierar och styr. Men fritidslärare kan ändå dra nytta av leken i sin undervisning. Forskaren och universitetsläraren Eva Kane ger här några förslag på hur det kan gå till.
Fritidshem har ett brett och viktigt uppdrag. Där får elever mötas över åldersgränser och mellan skolklasser. I nummer 1 av SPSM:s tidning Lika värde kan du läsa om hur två skolor arbetar med fritidshemsverksamheten och om tre skrifter om fritidshem. (pdf)
Fritidshemmet ska fungera för alla elever med och utan funktionsnedsättning. Hur löser man det? Monica Johansson Persson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, ger några råd.
The aim of this paper is to shed light on how teachers’ talk about children’s physical activity inschool-age educare can be seen as part of comprehensive social discourses concerning education and physical activity. Focus-group interviews with a discourse-analytic approach have been carried out with staff from two municipal school-age educare in Sweden.
På ett och samma fritidshem kan det kollegiala samtalet se helt annorlunda ut i det ena arbetslaget jämfört med det andra, konstaterar Sanna Hedrén i sin avhandling. Här är några av hennes tips för att göra samtalen så bra som möjligt.
I denna artikel beskrivs ett ULF projekt i fritidshem som syftade till att utvecka verksamhet som också attraherar de äldsta eleverna, 10-12 åringarna.