Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Funktionshinder"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 15 av 16

Dataspel som drivkraft ska få hemmasittare i sysselsättning

2018-04-27
Högskolan i Skövde har fått medel från Europeiska socialfonden (ESF) för att genomföra ett treårigt innovationsprojekt. Målet är att testa nya arbetssätt för att stötta unga dataspelsintresserade personer som har svårt att hitta en plats på arbetsmarknaden.
Forskning och utveckling kategorier

Tillsammans gör de skillnad i klassrummet

2018-04-20
Logopeden Karin Enqvist har flyttat sitt kontor från Tierps centrala enhet för språkliga insatser till Ol Andersskolan i Skärplingen. På skolan jobbar hon tätt tillsammans med specialpedagogen Ann-Charlotte Simonsson och lärarna för att hitta skräddarsydda lösningar för varje elev – och för att öka lärarnas medvetenhet kring språkstörning. Här berättar logopeden, specialpedagogen och läraren om sitt…
Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 1, 2018

2018-03-28
Språket ger oss identitet, gemenskap och delaktighet. Hur möter man då barn och elever med språkstörning? Fokusera på vad eleven kan, visualisera undervisningen, se till att verksamheten har kompetens och prova en sak i taget, är några goda råd i årets första nummer av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Fortsatt sämre villkor för utbildning för personer med funktionsnedsättning

2018-03-27
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har kartlagt vad olika studier och rapporter berättar om barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning, och deras tillgång till en likvärdig och tillgänglig utbildning samt en trygg lärmiljö. Kartläggningen visar på flera brister i utbildningen.
Forskning och utveckling kategorier

Bristande tillgång till läromedel för elever med funktionsnedsättning

2018-02-02
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
1141516