Hur kan undantagsbestämmelsen PYS användas? Högstadielärare Inger har en angelägen fundering - kan hon vid betygssättningen åberopa undantagsbestämmelsen när det gäller en stammande elev i hennes klass? Eleven är i övrigt klart högpresterande, men stamningen förhindrar eleven att klara de muntliga presentationerna. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren och lärarcoach Annica Gärdin. (webb-tv)
Ekeskolan är en specialskola som är unik på många sätt. Skolan ligger i ett vackert grönområde utanför Örebros stadskärna och här går det 35 elever som alla har en synnedsättning eller är blinda och med ytterligare en funktionsnedsättning.
Educators can take steps to make language lessons more accessible and inclusive for students with special needs, such as hearing or visual impairments, according to Andrea Mehringer, an English-language educator in Saudi Arabia. In this commentary, Mehringer shares how teachers can help bridge the gap, including the use of education technology.
Språkstörning är en diagnos som inte syns och ofta är svår att upptäcka. Den innebär att man har problem med att uttrycka sig och förstå vad andra säger och den påverkar lärandet. Språkstörning är så pass vanligt att alla måste ha kunskap om den. Nu lanseras ett nytt studiepaket som hjälper lärare att både uppmärksamma…
För fyra år sedan började Thea Grönqvist förskolan. Då hade personalen inga kunskaper om hur de skulle anpassa verksamheten för ett barn med den synnedsättning som Thea har. Men med stöd och kreativitet har de nu en verksamhet som fungerar för alla barn i förskolan.
Hilda Kraft är en av de pedagoger på Värner Rydénskolan som använder sig av ett gemensamt bildstöd som har tagits fram av skollogopederna Boel Forsell och Nha Lu. "Vi kan bli ännu bättre och använda bilder till fler saker och bli mer ämnesövergripande", säger hon.
När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj. Nu, fem år senare, står den nya skolan färdig med siktet inställt på att skapa en tillgänglig lärmiljö för samtliga elever.
Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli mycket bättre. Det menar Pia Persson, verksamhetsansvarig för rättighetsfrågor vid SPSM.
Statistiskt finns det minst två elever med språkstörning i varje klass. På Värner Rydénskolan vill skollogopederna att elever med språkstörning ska känna igen sig i stödstrukturer och strategier, oavsett pedagog eller årskurs. Därför togs ett gemensamt arbetssätt och bildstöd fram.
Är det möjligt för en dövblind 5-åring att utforska och ta plats i staden? Självklart. Om hen får rätt stöd. Bronsåldergatans specialförskola i Tynnered gav sig ut på äventyr i staden och skärgården.
Specialpedagogiska skolmyndigheten bjuder in till ett frukostseminarium för att lyfta frågan om psykisk ohälsa bland unga med funktionsnedsättning. Följ seminariet direkt eller anmäl dig för att delta på plats.