Hur deltar flickor respektive pojkar i klassrumskommunikationen i NO-undervisningen? Flickor får fortfarande mindre talutrymme, visar Nina Eliassons forskning.
Heterosexualitet är norm i skolans språkundervisning. Manlig homosexualitet används i klassrummet som tillmäle eller skämt medan kvinnlig homosexualitet är nästan helt osynlig. Det visar en ny avhandling.
Hetereosexualitet är norm i skolans språkundervisning. Manlig homosexualitet används i klassrummet som tillmäle eller skämt medan kvinnlig homosexualitet är nästan helt osynlig. Det visar en studie vid Göteborgs universitet.
Hur ser egentligen skillnaderna ut mellan flickors och pojkars stöd i skolan? Forskare har undersökt vad vi kan göra för att höja kunskapen om genus, funktionsnedsättningar och specialpedagogik i skolan. "Lärarna i skolan behöver inte känna att de måste klara allt själva", säger forskaren Charlotta Pettersson.
Om att vända motgång till framgång. När Nossebro skola i Essunga kommun jämfördes med landets skolkommuner hamnade man näst längst ner på listan. Möt Johanna Lundén, rektor för Nossebro skola (webb-tv).
En undersökning om användning och upplevelser av digitala verktyg bland barn i åldrarna noll till sex år i Norge visar att 65 procent av barnen har använt datorer och 60 procent har använt lärplattor i hemmet innan de når en ålder av sex. I denna artikel identifierar Tove Lafton vad som är avgörande för utvecklingen av fältet av digitala metoder på förskolor i dag.
Hur deltar fyra manliga elever på fordonsprogrammet i ett samtal om litteratur? Stig-Börje Asplunds artikel visar att eleverna använder sig av DRS (direct reported speech - att citera vad någon annan har sagt) som en teknik för att hantera intima och personliga dimensioner i en text, men också för att konstruera sig själva som begåvade läsare.