Pojkar har i snitt lägre betyg i skolan än flickor. Varför? Frånvaron av en rad positiva beteenden – som är vanligare hos flickor än pojkar – kan vara en förklaring. Det visar internationell forskning.
Erfarna behöriga lärare kan vara avgörande för att få flickor att läsa teknik, trots att de som grupp har en självuppfattning att de inte är lämpade för ämnet, visar forskaren och lärarutbildaren Ulrika Sultan i en ny avhandling.
Flickor umgås med varandra och pojkar bildar en egen grupp. Men konsekvensen av uppdelningen blir en tuffare stämning. Det här riskerar att leda till mer mobbning, enligt forskning vid Högskolan i Gävle.
Denna rapport är en sammanställning av en studie med syftet att få en ökad förståelse för varför förhållandevis många flickor på mellanstadiet i en viss kommun upplever sig mer utsatta för mobbning än pojkar (pdf).
När barn delar upp sig i grupperingar med pojkar och flickor för sig ökar problemen med grovt språk och mobbning, visar en ny studie. "Klimatet blev sämre bland både pojkar och flickor. En förklaring är att machokulturen förstärks", säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Man kan ikke give en langsommere hjerneudvikling skylden for, at drenge klarer sig dårligere i skolen end piger. For vi kan faktisk ikke se nogen forskel på drenge- og pigehjerner, fastslår en hjerneforsker.
Generating data from small group interviews with 41 boys aged 10–11 years from two London schools in 2022, this paper contributes to the field of gender by introducing a new form of non-hegemonic and positive masculinity, which I am calling ‘blended’ masculinity, and which was the most common formation in each school.
Unga flickor tenderar att drabbas av lägre självkänsla och sämre mentalt välmående än unga pojkar. Samhället och omvärldens förväntningar på de två könen ser annorlunda ut och kan påverka psykisk hälsa redan tidigt i livet, visar ny forskning.
This study investigates the potential to encompass questions about transgender and gender fluid identity in the school subject visual art in compulsory school years 7-9.
Det finns stora skillnader mellan tjejers och killars livsvillkor, särskilt när det gäller risken för tjejer att bli utsatta för sexualiserade former av trakasserier och olika former av kränkningar och våld. Det visar ny forskning från Mittuniversitetet.