Elevers självuppfattning och självtillit i matematik spelar en avgörande roll för deras prestationer i ämnet. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet som också pekar på tydliga könsskillnader och skillnader mellan friskolor och kommunala skolor i Sverige.
This study investigates the long-term associations between students’ social responsibility goals, academic achievements, and psychosomatic problems and gender differences in these associations.
This study contributes to understanding the long-term development of burnout dimensions across students in general upper secondary education and of support, engagement, and gender as factors that contribute to this development.
Allt fler får diagnosen adhd. Ändå är det fortfarande många flickor och kvinnor som faller mellan stolarna och inte får den hjälp de behöver – på grund av att forskningen länge enbart fokuserade på pojkar.
Flickor kan missgynnas inom idrott och hälsa när fokus hamnar på fysisk styrka och prestationer. Men betyder det också att flickor är mer kritiska till ämnet? "Nej, vi måste bort från den vanföreställningen", säger forskaren Alexander Jansson.
När flickor och pojkar på mellanstadiet i allt högre grad leker var för sig upprätthålls starka könsnormer – som i sin tur kan bidra till machoattityder och ökad mobbning. Det konstaterar Silvia Edling och hennes forskarteam på Högskolan i Gävle.
I media beskrivs våldsamma flickor som manipulativa, de drar i håret och filmar. Det visar ny forskning vid Örebro universitet. "Flickorna framställs som avvikande från normen att vara flicka. Att vara våldsam och aggressiv ingår inte i femininitet", säger Anna-Karin Larsson, forskaren som lett studien.
I ett nytt avsnitt av Skolforskningspodden behandlas aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen. Gäster är Helena Hill vid Södertörns högskola och Nicklas Johansson vid Lundenskolan i Skövde. Podden produceras av Skolforskningsinstitutet.
Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet drar Ulrika Sultan slutsatsen att de satsningar som gjorts för att öka tjejers teknikintresse är en del av problemet – inte lösningen.