Med Lego, papper och penna ska flickor i mellanstadiet lösa teknikproblem. Volvo och Örebro universitet satsar gemensamt på att få fler unga tjejer att behålla teknikintresset eftersom forskning visar att det är i mellanstadiet som tjejer tappar sitt intresse för teknik.
Månadens forskare Ricardo Goncalves forskning behandlar en minoritetsgrupp i våra verksamheter – män i förskolan. Just nu ligger fokus på fysisk beröring i mötet mellan manliga förskollärare och barn i förskolan. En av slutsatserna av forskningen är att beröring bör integreras som en varaktig pedagogisk handling.
15 procent av kvinnorna i en ny stor undersökning uppger att de har utsatts för våld eller hot av en man det senaste året. Mest utsatta är unga kvinnor. Över hälften av dem uppger också att de har utsatts för sexuella trakasserier under samma period. "Det är helt klart en dyster bild", säger forskaren Sofia…
Det finns en uppfattning att tjejer är mer negativt inställda till skolans idrott än killar är. Men det stämmer inte, enligt en ny studie. Och enligt forskarna finns en fara i att hävda att tjejer gillar idrott mindre.
Offentliga ytor för motion och idrott, som fotbollsplaner, skateparker och utegym domineras ofta av pojkar och unga män. Genom att gamla mönster störs kan sport och rekreation utomhus kan bli inkluderande för exempelvis flickor och kvinnor, visar ny forskning.
Han skolkade sig igenom första året på gymnasiet men ryckte upp sig lagom till universitetet. Fredrik Zimmerman är sociologen som rör upp känslor med senaste boken ”Nya vägar till en likvärdig skola”, som nedmonterar tanken om pojkars pluggförakt.
En rådande uppfattning har varit att tjejer har mer negativa upplevelser av skolämnet idrott och hälsa eftersom de missgynnats av de traditioner som finns i ämnet. I en ny studie utmanas rådande uppfattningar om tjejer och killars upplevelser av idrottsämnet. Studien som omfattar 40 000 elever visar att könsskillnaderna är små.
Män är i klar minoritet bland på studenterna Kriminologiprogrammet vid Örebro universitet. Denna obalans mellan könen blev utgångspunkten till ett arbete med att öka jämställdheten. "Vi kom fram till att en möjlig anledning är att utbildningen har en otydlig koppling till arbetsmarknaden - och att antagningspoängen är höga," säger Karl Olsson, programansvarig.
This study investigates the levels of and associations among academic stress, perceived motivational climate and emotional problems in students at Norwegian upper secondary schools. A structural equation model with a sample of 1379 students (Mage 16.5 years old) tested the associations between perceived mastery and performance climates and emotional problems via associations with academic stress.
Tre år efter den omtalade boken ”Pojkar i skolan” kommer forskaren Fredrik Zimmerman med en ny bok på samma ämne. Den erbjuder en helt annan bild av vad pojkar behöver för att lyckas bättre med sina studier.
Att pojkar halkar efter flickor i betyg har inget att göra med maskulina antiplugg-ideal. Istället är pojkar ofta präglade av en rädsla för att misslyckas som kan leda till att de inte ens försöker klara skoluppgifterna. Det menar forskaren Fredrik Zimmerman.