Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Grundskola 1-6"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 67

Educational video game helps kids learn science, study finds

10 december
A University of Georgia study found that an anatomy-focused video game, "Virtual Vet," helped elementary students score higher in science than peers taught through traditional lessons. Researchers say the game can keep students engaged and build problem-solving skills, but teachers remain essential to guide instruction and support learning.

‘Permission to be different’ – An interpretative phenomenological analysis of mental health in the primary classroom: A practitioner perspective

27 november
This qualitative small-scale study aimed to better understand practitioner perspectives and experiences relating to barriers, guidance and support systems associated with children and young people's mental health within the primary classroom. (pdf)

Bergsjöskolan släpper bok om transspråkande i alla klassrum

21 november
I boken Transspråkande i alla klassrum delar Bergsjöskolans lärare, biträdande rektor och forskare med sig av sina tankar kring utvecklings- och forskningsarbete om transspråkande. Genom många konkreta exempel från undervisningen vill lärarna sprida kunskap och inspiration till andra skolor.

Vad kan skolan göra åt ungas skuldsättning?

18 november
”Vi har sett att unga vuxna som har skuldsatt sig halkar efter sina jämnåriga: de har inte råd att gå ut eller resa, inleder inte relationer, får svårt på bostadsmarknaden och vågar inte börja plugga”, säger Tobias Davidsson, universitetslektor vid Göteborgs universitet, som forskat om unga vuxnas överskuldsättning (premium).
1267