Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Grundskola 1-6"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 54

Forskning och utveckling kategorier

Att skapa förutsättningar för elevers teoretiska arbete med bassystemet

18 mars
Syftet med artikeln är att beskriva och exemplifiera matematiska aspekter som mellanstadieelever behöver urskilja för att utforska bassystemets struktur. Datamaterialet är hämtat från en learning study i årskurs 4 med 44 elever, där en iterativt utvecklad lektion har utformats inspirerad av learning activity och El’konin-Davydov-programmet (ED-programmet).

Svåra frågor i klassrummet

14 februari
Frågor som rasism, konspirationsteorier och intolerans kan kännas svåra att hantera i undervisningen. Men det finns strategier och verktyg som lärare kan använda. Läs mer i artikeln ur nya numret av Skolportens magasin!

Nyanlända elever med kort skolbakgrund osynliggörs i skolan

31 januari
Nyanlända elever i 12–15-årsåldern med kort skolbakgrund är en utmaning för skolan. Lärarna tenderar att bortse från deras begränsade utbildningsbakgrund och de osynliggörs inom den bredare kategorin nyanlända elever, vilket leder till att de inte alltid får den hjälp de behöver. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.

Assessing the assessment: exploring Norwegian primary education teachers’ perceptions of national accountability testing

31 januari
Since the beginning of the new millennium, the Norwegian education system has shown a growing inclination towards performance-based management. This mixed-methods study aims to gain a deeper understanding of Norwegian primary school teachers’ perceptions of the implementation and application of the National Quality Assessment System.
12354