Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Grundskola 7-9"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 58

Skolverket förbereder för nya läroplaner– tar emot underlag från forskare

24 oktober
Hösten 2028 införs tioårig grundskola med nya läroplaner i svensk skola. För att läroplanerna ska ha en tydlig vetenskaplig förankring har Skolverket gett universitet och högskolor i uppgift att ta fram vetenskapligt baserade underlag för arbetet med de nya läroplanerna.

Ny ph.d. bekræfter: De dygtigste lærere underviser i de socioøkonomisk stærke områder

24 oktober
I sin ph.d.-afhandling bekræfter Rasmus Henriksen Klokker, at de danske grundskoler i høj grad er præget af såkaldt ‘lærersortering’, hvor lærere med høje karakterer fra læreruddannelsen i høj grad underviser på skoler i socioøkonomisk stærke områder.

Så stöttar stadens lektorer skolutveckling

2 oktober
Vad jobbar Göteborgs lektorer med – och hur används deras kompetens för att utveckla undervisningen? De frågorna har undersökts i en ny forskningsstudie. "Nästan alla lektorer leder undervisningsutveckling och fortbildar kollegor", säger Camilla Björklund, vetenskaplig ledare för Göteborgs utbildningsområde och ansvarig för studien.

Teacher nonverbal immediacy: a validation study of the TeNOI observation scale

1 oktober
Nonverbal immediacy has proved to be an effective communication tool in fostering student-teacher relationships. The present study aims to validate the Teacher Nonverbal Immediacy (TeNOI) observation scale in a sample of 58 teachers and their students (n = 1,124) in lower secondary schools. (pdf).
12358