Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Grundskola 7-9"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 51 av 58

"Pedagoger måste våga bejaka det komplexa och svåra"

2018-11-22
Som pedagog är det lätt att ta till svart-vita förklaringar och förbud när man måste hantera problem. Men rustar vi då verkligen barnen för en framtid som ter sig allt mer komplex och svårhanterlig? Vi måste undvika de enkla lösningarna, menar dramapedagogen och doktoranden Julia Fries.
Forskning och utveckling kategorier

Vardagsanknuten matematikundervisning ger sämre resultat

2018-11-13
Hur bör mattelärare undervisa för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? En ny studie av forskare vid Mälardalens högskola och Nationellt centrum för matematik ger en tydlig fingervisning. Att lägga tid på att eleverna lär sig saker utantill verkar leda till bättre inlärning, medan det däremot verkar vara ineffektivt att knyta matematiken…
Forskning och utveckling kategorier

Media: Engelska

2018-11-03
Fredrik Sandström tipsar om en lektion i engelska: I en kort dokumentär berättar blinda personer om sina minnen av fotografiska ögonblick. Därefter printas fotografierna ut i 3D och personerna får känna på dem.
Forskning och utveckling kategorier

Bild för alla åldrar

2018-11-03
Vikingaskepp på stormigt hav. Malin Clarström tipsar om ett möjligt ämnesövergripande projekt om hur färgers nyans, storlek (på vågor) och ett enkelt ingrepp (klippningen) skapar djup i en bild.
150515258