School absenteeism is a growing problem. To develop targeted interventions for different types of individuals, more knowledge of underlying risk and protective factors is needed. This study examined the developmental trajectories of school absences from primary school (Grade 6) to lower secondary school (Grade 9) and related risk and protective factors.
This study examines the civic engagement of early adolescents through the lens of Social Cognitive Theory, focusing on the scope of civic-oriented activities they engage in, along with the spaces and social environments where these activities occur.
Regeringens förslag om ett ersättande av förskoleklassen med årskurs 1, och en förlängning av grundskolan med ett skolår, kommer inte att leda till ökande kunskaper, varnar Niklas Pramling, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, i en artikel.
Lärare tillhör de yrkesgrupper som mest frekvent utsätts för arbetsplatsvåld, vilket påverkar deras psykiska och fysiska hälsa, berörda elever och skolverksamheten. Denna artikel presenterar resultat från ett forskningsprojekt om hot och våld mot lärare från elever i svenska högstadieskolor, och bygger på intervjuer med lärare, representanter från lärarfacken och rektorer. (pdf)
Två Göteborgsforskare har precis avslutat en flerårig studie av fyra skolor som vänt våldsspiralen. En av de gemensamma nämnarna förvånade forskarna. "Det tog så lång tid innan man var rejält tydlig med att nu är gränsen passerad", säger Ilse Hakvoort, docent i pedagogik.
This paper examines how children's agency operates within primary education in England through an in-depth qualitative study of three contrasting schools over two years. (pdf)
This study recognised that there is currently limited understanding of the extent and nature of ability grouping practices in subject areas other than mathematics and English in primary schools. Using survey methods, this research sought to generate data of sufficient scale to extend understanding of the use of ability grouping practices in primary physical education…
Teknikutvecklingsprocessen är en central del i teknikämnet, och i denna nya översikt sammanställs forskning som analyserar undervisning och lärande i och om teknikutvecklingsprocessen. Studierna som ingår täcker alla stadier, men det är flest från F–6.
Teknikutvecklingsprocessen är en central del i teknikämnet. Nu har Skolforskningsinstitutet släppt en ny forskningssammanställning som ger en inblick i vad som fungerar bra, vad som är utmanande och hur lärare kan stödja elevernas lärande i denna process.