Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 1 av 37

Forskning och utveckling kategorier

Skönlitteratur i engelskundervisningen fyller många funktioner på gymnasiet

34 min sedan
Enligt Skolverket ska skönlitteratur användas i engelskundervisningen på gymnasiet. Men hur den kan användas och varför är inte tydligt. En ny avhandling vid Göteborgs universitet visar att det finns ett stort eget tolkningsutrymme för lärarna och att skönlitteraturens roll inte är begränsad till språkinlärning och övning av läsförståelse.
Forskning och utveckling kategorier

Att närma sig Mellanöstern genom fiktionsläsning – gymnasieelever läser Yasmina Khadras Sirenerna i Bagdad

15 juni
I syfte att öka kunskaperna om hur litterära texter kan användas för att nå läroplansmål relaterade till globalt medborgarskap och interkulturell förståelse gjordes en läsarundersökning kring nittiotvå gymnasieelevers läsning av Yasmina Khadras roman Sirenerna i Bagdad.

Can school closures decrease ethnic school segregation? Evidence from primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden

24 maj
Using simulation models calibrated with administrative data for all primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden, Selcan Mutgan and Eduardo Tapia assess the potential impact of school closure on ethnic school segregation.

Lärarpanelens favorit: Nyanländas tillträde till språket begränsas

16 maj
Nyanlända får inte tillträde till sammanhang där de kan utveckla sina kunskaper i svenska, något som är ett större hinder för dem än bristande språkkunskaper. Det visar Andreas Nuottaniemis avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
1237