Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Gymnasieskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 50

Forskning och utveckling kategorier

"Läroplanen bör fokusera på kunskaper, inte fakta"

14 oktober
Istället för en debatt om det centrala innehållets kvantitet, en debatt som uppstått kring kursplanereviderings förslag av minskning av historieämnets stoffmängd, så bör vi fokusera på kunskapens kvaliteter. Utvalda faktakunskaper med hög transferkvalitet kan bidra till tankemässiga ämneskartor och därigenom också till en förståelse av angränsande ämnesområden, skriver Peter Habbe, gymnasielärare och redaktör för nolitj.se och Fredrik…

The impact of internet usage preferences on secondary students’ mathematical literacy

10 oktober
Secondary students in who have strong learning-oriented internet usage have higher math scores than those who have strong entertainment- or social-oriented usage, according to a study from Beijing Normal University that used 2022 Program for International Student Assessment results from China, where various policies now address minors' internet usage. (pdf)

Så stöttar stadens lektorer skolutveckling

2 oktober
Vad jobbar Göteborgs lektorer med – och hur används deras kompetens för att utveckla undervisningen? De frågorna har undersökts i en ny forskningsstudie. "Nästan alla lektorer leder undervisningsutveckling och fortbildar kollegor", säger Camilla Björklund, vetenskaplig ledare för Göteborgs utbildningsområde och ansvarig för studien.

Like others, yet still different: teaching life questions in upper secondary schools for students with intellectual disabilities

1 oktober
This study explores the teaching of life questions at an Upper Secondary School for Students with Intellectual Disabilities (USSSID) in Sweden, aiming to enhance the educational approach. Qualitative interviews were conducted with eight students, two teachers, and a principal, analyzed through Symbolic Interactionism. (PDF).

Students’ hidden feedback literacy: distinct differences between formal and informal peer feedback situations

1 oktober
Students require feedback literacy to increase the potential impact of peer feedback on learning. This study investigates upper secondary students’ feedback literacy in both formal and informal peer feedback situations. (pdf).

Boosting fact-checking in the classroom: verifying war photos and the pitfalls of overconfidence in education against disinformation

1 oktober
This study investigates the learning outcomes of a classroom-based intervention designed to help upper-secondary students verify the time and location of war-related photographs, thereby improving their ability to navigate visual disinformation, specifically concerning the war in Ukraine. (pdf).

Barn och ungas röster om våld i anpassad gymnasieskola lyfts i kommande rapport

3 september
I en unik studie har ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning i anpassad gymnasieskola själva berättat om sina erfarenheter av våld och övergrepp. Resultaten kommer samlas i en ny rapport från Stiftelsen Allmänna Barnhuset, som lyfter fram en grupp barn och unga vars röster länge har varit osynliga i både svensk och internationell forskning.
12350