Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Gymnasieskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 41

Forskning och utveckling kategorier

Kunskap från problemlösning varar längre, men rutinuppgifters kortsiktiga fördelar försvårar

7 mars
Att lösa rutinuppgifter är vanligare inom matematikundervisningen i Sverige jämfört med att lösa problem. Varför är det så när problem utan känd lösningsmetod skapar bättre förutsättningar för att lära sig matematik? "Det finns en motsättning mellan kort- och långsiktiga fördelar", säger matematikprofessor Johan Lithner.

Making leisure time meaningful for adolescents: an interview study from Sweden

4 mars
This study aimed to gain a greater understanding of how community actors perceive meaningful leisure time and how they work to create meaningful leisure time with the intention of increasing the chances for more adolescents completing upper secondary school.
Forskning och utveckling kategorier

Därför är fritid och hälsa avgörande för att unga ska klara gymnasiet

4 mars
Ungefär 25 procent av Sveriges gymnasieelever hoppar av gymnasiet eller går ut med ofullständiga betyg. I en studie har Katarina Bälter, professor i folkhälsovetenskap vid Mälardalens universitet (MDU), undersökt betydelsen av fritid och hälsa hos ungdomar för att de ska klara gymnasieskolan. Målet är att fler ungdomar att slutföra gymnasiet för att öka chanserna till…

Svåra frågor i klassrummet

14 februari
Frågor som rasism, konspirationsteorier och intolerans kan kännas svåra att hantera i undervisningen. Men det finns strategier och verktyg som lärare kan använda. Läs mer i artikeln ur nya numret av Skolportens magasin!
12341