Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Gymnasieskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 50

Forskning och utveckling kategorier

”Varför tror man fortfarande att ´yrkeskunnigheten sitter enbart i handen?´”

25 mars
– Varför tror man fortfarande att ”yrkeskunnigheten sitter enbart i handen”? Utan kopplingen till hjärnan fungerar förstås inte handen och det finns mycket yrkeskunnande som är komplext och har språkliggjorts och finns i olika typer av texter, säger forskaren Viveca Lindberg som menar att även de aspekterna av yrkeskunnandet måste synliggöras tydligare för både lärare…

Educational escape games in primary and secondary education: a framework synthesis review

24 mars
The growth of recreational escape rooms has inspired educators across the globe to create educational versions of these games, known as educational escape games (EEGs). However, there is limited understanding of how these new learning environments function within the contexts of primary and secondary education because the majority of primary-level studies on EEGs that have…

Skolforskaren: Det krävs för att pojkar ska lyckas i skolan

4 mars
Pojkar har svårare att lyckas i skolan och för att stötta dem behövs tydligare pedagogik. Den främsta orsaken till studiesvårigheter är att elever inte förstår uppgifterna, säger Fredrik Zimmerman på Högskolan i Borås, aktuell med en ny bok. ”Flickor och pojkar verkar behöva olika typer av hjälp”, säger han.

A Meta-Analysis of the Correlation Between Self-Regulated Learning Strategies and Academic Performance in Online and Blended Learning Environments

25 februari
The present meta-analysis examines the association between different self-regulated learning (SRL) strategies and academic performance in online and blended learning environments. A database search identified a total of 42 studies from 37 articles from 2011 to 2022, containing 115 effect sizes from 11,014 participants in K-12 and higher education.
Forskning och utveckling kategorier

Understanding college students’ cross-device learning behavior in the wild: Device ecologies, physical configurations, usage patterns, and attention issues

24 februari
The use of multiple devices to access educational materials is becoming more prevalent, offering benefits for both formal and informal learning. However, research on college students' cross-device learning patterns and the challenges remains limited. This study employed a two-week diary study method and follow-up interviews with 36 college students.

”Våga vara närvarande – och ta hjälp av varandra”

11 februari
Hur kan lärare och förskollärare bemöta kris och sorg i skolan och förskolan? Regionalt utvecklingscentrum vid Örebro universitet har utvecklat ett digitalt material som nu blir tillgängligt för fler. Materialet Professionella relationer i kris och sorg består av intervjuer med erfarna pedagoger, videoklipp och diskussionsfrågor som ger stöd och vägledning.
156750