Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Hem, kultur, omvärld"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 21

Forskning och utveckling kategorier

Studie i Västerbotten visar: Vanligare med socioemotionella svårigheter hos barn till lågutbildade

2024-10-01
Nästan var tionde treåring i Västerbotten visar tecken på socioemotionella svårigheter. Svårigheterna är vanligare hos barn till föräldrar med låg inkomst och låg utbildning samt utlandsfödda. "Alla ska ha samma möjligheter, men här kan vi se att det skiljer sig redan i treårsåldern", säger Marie Lindkvist, forskare.

Skolan förbiser elevers digitala och kulturella färdigheter

2024-09-02
En nyligen genomförd studie med forskare från Jönköping University och Göteborgs universitet visar att lärare och skolledare ofta förbiser elevernas digitala, kulturella och språkliga färdigheter. Detta är enligt forskarna olyckligt eftersom dessa färdigheter kan vara avgörande för att främja inkludering och social hållbarhet i gymnasieskolan.
Forskning och utveckling kategorier

Matvanor och hjärnhälsa

2024-04-02
Få ungdomar uppnår Livsmedelsverkets rekommendationer om frukt och grönsaker och många hoppar över frukosten ibland, enligt de resultat om matvanor från studien som presenteras i filmen. Forskarna såg skillnader i matvanor mellan pojkar och flickor, men överlag är det för lite variation och för lite näring i ungdomars kost. En mer varierad kost och mycket…

Making leisure time meaningful for adolescents: an interview study from Sweden

2024-03-04
This study aimed to gain a greater understanding of how community actors perceive meaningful leisure time and how they work to create meaningful leisure time with the intention of increasing the chances for more adolescents completing upper secondary school.

Forsker betrygger: Børn skal nok blive til noget, selvom de ikke er gode til at læse og regne i skolen

2024-02-21
Der er alt for meget fokus på, hvor gode eleverne er til at læse og regne. For når de bliver voksne, bruger de alle mulige andre kompetencer på job og i fritiden. Og de er mindst lige så vigtige, mener en økonom, der har forsket i de såkaldte nøglekompetencer.

Svåra frågor i klassrummet

2024-02-14
Frågor som rasism, konspirationsteorier och intolerans kan kännas svåra att hantera i undervisningen. Men det finns strategier och verktyg som lärare kan använda. Läs mer i artikeln ur nya numret av Skolportens magasin!