Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Universitet och högskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 43

Forskning och utveckling kategorier

På väg mot kollektivt lärande – inom ramen församverkan mellan skola och universitet

30 april
Artikeln, författad av forskare, förstelärare och skolledande personal, bygger på ett samverkansprojekt med målet att utveckla en gymnasieskolas kollektiva lärande. Artikeln syftar till att bidra till förståelse av vad ett sådant utvecklingsarbete kan innebära. (pdf)

Surviving or thriving? Exploring school leaders’ perception of initiated digital transformation

31 januari
The global pandemic, COVID-19 shattered everyday life as we know it and disrupted education globally. In this study, we explore an initiated digital transformation accelerated by the pandemic from school leaders’ perspectives in the context of Swedish high schools.
Forskning och utveckling kategorier

Aktiva studenter gav bättre studieresultat – nu vinner Walkshop-modellen pedagogiskt pris

2023-11-30
Studenter som vandrar runt i klassrummet och skriver på väggarna – för att lära sig programmera. Lärare på Systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet har utvecklat en innovativ metod för att undervisa. En modell som också belönats med Svenska informationssystemakademins pedagogiska pris.

Barnens universitet: ”Det är så viktigt att vi forskare når ut brett”

2023-09-12
AI-forskaren Martin Magnusson föreläste för över 500 sjätteklassare från 14 olika skolor som besökte 'Barnens universitet' på Örebro universitet. "Jag tror särskilt att det är viktigt att vi aktivt försöker nå ut brett till barn som inte kommer från en akademisk bakgrund och visar dem vad ett universitet är", säger han.
1243