Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Universitet, högskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 16 av 45

Örebro universitet leder ny historisk forskning för dagens skoldebatt

2020-02-05
Fyra universitet samarbetar i en forskarskola för att utveckla en helt ny forskningsinriktning – tillämpad utbildningshistoria. Syftet är utbildningshistorisk forskning som är direkt relevant för skolan och skoldebatten idag. Nio doktorander rekryteras i satsningen, som finansieras med 38 miljoner kronor av Vetenskapsrådet.
Forskning och utveckling kategorier

Högskolan Väst ger fler möjligheten att bli lärare samtidigt som de arbetar

2020-01-09
Arbetsintegrerad lärarutbildning är ett sätt att öka antalet sökande till lärarutbildningarna, och nu vill regeringen göra utbildningsformen tillgänglig i fler delar av landet. Högskolan Väst får 3 000 000 kronor för att bedriva och utveckla sin arbetsintegrerade lärarutbildning. Denna form ökar möjligheten att jobba och samtidigt studera till lärare.
Forskning och utveckling kategorier

Deras forskning föreslår hur framtidens skolor ska byggas

2020-01-07
Bullriga skolmatsalar, glaspartier som stör koncentrationen under lektionen och för små skolgårdar. Dagens skolmiljöer kräver ofta en del förbättringar. Didaktikforskarna Anneli Frelin och Jan Grannäs på Högskolan i Gävle har deltagit i det fristående forskningsinstitutet Ifous projekt "Bygga skola" med syfte att utforska hur dagens skolor fungerar i praktiken.

Med ögat på nätbaserat, digitalt och mobilt språklärande

2019-12-19
Göteborgs universitet har antagit Linda Bradley som docent i pedagogik. Hennes forskningsintresse är nätbaserat och interaktivt, digitalt och mobilt, språklärande. Det har främst gällt inom högre utbildning men under senare år även nyanländas lärande av andraspråk.
Forskning och utveckling kategorier

Most students and faculty prefer face-to-face instruction, EDUCAUSE surveys find

2019-12-16
Two recent studies from EDUCAUSE Center for Analysis and Research find that a majority of college students and faculty prefer learning that is mostly or completely face-to-face - rather than online. Most, however, indicated they were in favor of some sort of blended approach, in which learning takes place in person and online.
115161745