Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Universitet, högskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 45

Leg og det legende i højere uddannelse? – En legekvalitetsanalyse af 36 didaktiske designs på pædagog- og læreruddannelsen

11 februari
Denne artikel undersøger beskrivelser af didaktiske designs, som undervisere på pædagog- og læreruddannelsen i Danmark har lavet som led i deres arbejde med legende tilgange til deres undervisning. Datamaterialet består af 36 beskrivelser af didaktiske designs, hvor undervisere skal overveje mål, intentioner og legekvaliteter i deres planlægning, gennemførelse og evaluering.
Forskning och utveckling kategorier

På väg mot kollektivt lärande – inom ramen församverkan mellan skola och universitet

2024-04-30
Artikeln, författad av forskare, förstelärare och skolledande personal, bygger på ett samverkansprojekt med målet att utveckla en gymnasieskolas kollektiva lärande. Artikeln syftar till att bidra till förståelse av vad ett sådant utvecklingsarbete kan innebära. (pdf)

Nytt forskningsprogram ska förebygga gängbrottslighet

2024-02-26
Ett nytt forskningsprogrammet vid Högskolan i Gävle ska bidra med ny kunskap om gängkriminalitet och förebyggande av brott. "Vi arbetar för tvärvetenskaplig forskning inom området och har nära dialog med fältet - polis, socialtjänst och skola – för att kunna utveckla relevant forskning", säger Sara Skoog Waller, doktor i psykologi och forskare inom könsrelaterat våld.

Surviving or thriving? Exploring school leaders’ perception of initiated digital transformation

2024-01-31
The global pandemic, COVID-19 shattered everyday life as we know it and disrupted education globally. In this study, we explore an initiated digital transformation accelerated by the pandemic from school leaders’ perspectives in the context of Swedish high schools.
Forskning och utveckling kategorier

Aktiva studenter gav bättre studieresultat – nu vinner Walkshop-modellen pedagogiskt pris

2023-11-30
Studenter som vandrar runt i klassrummet och skriver på väggarna – för att lära sig programmera. Lärare på Systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet har utvecklat en innovativ metod för att undervisa. En modell som också belönats med Svenska informationssystemakademins pedagogiska pris.
12345