Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Universitet och högskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 43 av 43

Att skärpa den praktiska blicken – handledares erfarenheter av försök att stärka kvalitet i VFU

2012-09-11
Kan lärarstudenter skärpa "den praktiska blicken" med metoder, designade för att ge handledarna skärpt förmåga att styra uppmärksamheten mot de praktiska och så kallade tysta delarna av det egna kunnandet? Det undersöker artikelförfattarna i denna artikel.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) – En arena för lärarstudenter att utveckla sin ledarskapsförmåga

2012-09-06
Det går att läsa om ledarskap, men att utöva ledarskap måste tränas i praktiken. I en artikel om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) diskuterar och problematiserar artikelförfattarna hur lärarstudenters ledarskap kommer till uttryck och vad som påverkar möjligheterna att kunna utveckla ledarskap.

Admission policy of Swedish teacher education favouring men

2012-06-13
1962 beslutade riksdagen om en skolreform där meritokrati och jämlikhet var viktiga mål. Dessa ideal applicerades dock inte på grundskollärarutbildningen, där könskvotering gynnade manliga sökande. Maria Hedling har i sin artikel studerat den riksdagsdebatt som följde där reformen ifrågasattes.

Predicting the use of praise among pre-service teachers

2012-06-12
Anna-Carin Jonsson och Dennis Beach har undersökt feedback och beröm (person- och processrelaterad) hos lärarstudenter och hur detta relateras till implicita teorier om intelligens. De fann bland annat vissa positiva effekter av lärarutbildningen, till exempel att preferensen för personberöm var avsevärt lägre under den sista terminen i jämförelse med den första.
14243