Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Idrott och hälsa"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 10 av 18

What physical education becomes when pupils with neurodevelopmental disorders are integrated: a transactional understanding

2020-11-02
Författarna har undersökt vad idrott och hälsa blir när elever med NPF-diagnoser integreras i undervisningen i termer av inkludering och exkludering. Studien tar ett elevperspektiv och utgångspunkten är svårigheterna med inkludering av mer ’osynliga’ funktionsvariationer.
Forskning och utveckling kategorier

Rörelse och fysisk aktivitet

2020-10-22
På dessa sidor beskriver vi kort vikten av att alla barn och elever får möjlighet att vara delaktiga när det gäller rörelse och fysisk aktivitet. Du kan också läsa om utmaningar som finns inom förskola, skola och fritidshem. Vår ambition är att ge dig vägledning, stöd och även praktiknära material som svarar på många av…

Forskningsutblick: Normkritik i ämnet Idrott och hälsa

2020-09-29
Förståelser av normer och normkritik bygger på abstrakta föreställningar om inkludering och exkludering, men kan också vara kopplade till kroppsliga praktiker och fysiska ting. I denna studie undersöker forskare från Göteborgs universitet och Högskolan i Halmstad både de värderingsmässiga, fysiska och materiella omständigheter som skapar och omskapar normer i idrottsundervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Digitala verktyg och viktiga iakttagelser i idrott och hälsa

2020-08-21
Det här material riktar sig till dig som är intresserad av hur du kan använda digitala verktyg i din undervisning. Innehållet utgår även från de viktigaste iakttagelserna i Skolinspektionens kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7-9. Genom egna reflektioner utifrån praktiknära exempel och forskning kan du skapa en lokal utvecklingsplan.
19101118