Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Idrott och hälsa"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 15

Forskning och utveckling kategorier

Tjejer och killar tycker nästan samma om idrottsämnet

2022-10-18
En rådande uppfattning har varit att tjejer har mer negativa upplevelser av skolämnet idrott och hälsa eftersom de missgynnats av de traditioner som finns i ämnet. I en ny studie utmanas rådande uppfattningar om tjejer och killars upplevelser av idrottsämnet. Studien som omfattar 40 000 elever visar att könsskillnaderna är små.
Forskning och utveckling kategorier

The relation between teaching physical education and discourses on body weight – an integrative review of research

2022-09-22
Forskningsöversikten omfattar internationella studier som berör relationen mellan undervisning i idrott och hälsa (physical education) och olika idéer om kroppsvikt. Resultaten visar att när beskrivningar av olika syften, undervisningsinnehåll och undervisningsmetoder granskades så utgick undervisningen från tre distinkt skida diskurser: 1. En riskdiskurs, 2. En kritisk överviktsdiskurs, och/eller 3. En pluralistisk diskurs.

Pulshöjande aktiviteter ökar koncentrationen i klassrummet

2022-03-04
Daglig pulshöjande aktivitet främjar möjligheten till lärande i klassrummet visar en ny studie från Högskolan i Halmstad. Eleverna upplevde att både de själva och klasskamraterna var gladare och fick bättre minne och koncentration. Även motivationen och den fysiska förmågan ökade. Och – de fick nya vänner.

Forskningsutblick: Att tro på sig själv – viktigt för både deltagande och betyg i idrott och hälsa

2022-03-02
I den här studien undersöker forskare från Högskolan i Jönköping hur självtillit, det vill säga den egenupplevda kapaciteten och kompetensen, förändras under högstadietiden. De jämför hur upplevelsen ser ut för elever med och utan funktionsnedsättning, och hur det påverkar både deltagande och betyg i ämnet idrott och hälsa.