Pædagoger og lærere har mange fælles værdier, opdagede Line Fynsk, Katja Kronborg og Mailin Martinez, da de undersøgte, hvordan man bruger specialpædagogisk viden i samarbejdet.
Ann-Louise Ljungblad är lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon har utvecklat ett inkluderande perspektiv, Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL, som betonar respekten för varje unikt barn och barnets rätt att möta en undervisning som möjliggör deras potential.
I Sverige har vi backat från inkludering som politiskt mål, medan andra länder ser inkludering som ett sätt att motverka extremism och polarisering i samhället. Det menar Gunnlaugur Magnússon, docent och utbildningsforskare vid Uppsala universitet, som intervjuas i Skolportens magasin.
Hur ser en lärmiljö som är inkluderande ut och vad menas egentligen med inkludering? Ja det är frågor som 250 lärare och skolledare har arbetat med under tre års tid tillsammans med forskare från Högskolan i Borås. I den här rapporten presenteras de slutliga och fördjupade forskningsresultaten. (pdf)
Hur ser en lärmiljö ut som är inkluderande och vad menas egentligen med inkludering? Det är frågor som cirka 250 lärare och skolledare har arbetat med under tre års tid tillsammans med forskare från Högskolan i Borås i Ifous FoU-program Inkluderande lärmiljöer.
Eva-Lena Brafield, rektor på Elmeskolan, vill att alla elever ska få tillgång till en likvärdig utbildning och en inkluderande skola genom lärmiljön. Gemensamma lektionsgenomgångar sker framför klassrumstavlan. När eleverna förstått sin uppgift kan de gå och arbeta mer ostört bakom skärmarna vid sina kontorsplatser, medan de som behöver mer vägledning kan stanna kvar hos läraren.…
För elever i behov av särskilt stöd kan digitalt skolarbete bli extra krävande. Men för en grupp öppnas möjligheter. "Nu kan man få in elever med lång frånvaro i skolmiljö", säger Helene Fägerblad, SPSM.
Forskning och utbildning hänger tätt samman. Till hösten startar Mittuniversitetet kursen Socialt, emotionellt och interkulturellt lärande, direkt baserad på forskningen om inkluderande lärmiljöer från projektet Hand in Hand.
När vuxenstuderande i Bergsjö fick svara på frågor om hur de upplevde studiemiljön förstod rektorn Lena Åslund Lööf hur deras upplevelser delvis hängde ihop med antalet avhopp och studieresultat.