Hur läraren mår påverkar inte bara hen själv utan även hela klassens välbefinnande. Forskare vid Åbo Akademi har undersökt hur elevernas engagemang, utmattning och cynism påverkas av lärarens arbetsrelaterade välbefinnande, och resultaten visar att en cynisk lärarattityd kan minska hela klassens engagemang.
Syftet med artikeln är att studera samtida utbildningspolitiska iscensättningar av lek i styr- och policydokument för institutionaliserad fritidsverksamhet (IFV) i Sverige, Finland, Island, Norge och Australien. Teoretiskt tar studien avstamp i ett socialkonstruktionistiskt perspektiv tillsammans med inspiration från en språknära diskursanalytisk ansats. (pdf)
The education field needs a lot more triaging before schools fully embrace the idea that students should use artificial intelligence chatbots to improve their writing and studying skills, according to university researchers.
Det stiller meget store krav til lærerne, når der ikke findes gode læremidler til nyankomne og flersprogede elever, siger professor Joke Dewilde. De risikerer ubevidst at genskabe ubehagelige hierarkier i klassen.
Forskere fra Københavns Universitet har undersøgt, hvad der sker, når matematikken rykker ind i idrætsundervisningen. Og resultaterne er overraskende positive.
Rundt åtte prosent av norske elever får spesialundervisning i grunnskolen. Men hva kjennetegner disse barna? Og hvordan henger språk, atferd og hjemmemiljø sammen? Det har Louie Lei Wang og forskere ved Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering ønsket å finne ut av.
Bilderboken är en konstform som ofta förknippas med yngre barn. I sin doktorsavhandling visar Katrina Åkerholm att bilderboken också kan vara ett fruktbart litteraturval i undervisningen på årskurs 7–9 och i gymnasiet.
Tänk dig att du går i skolan och ska göra din matteläxa. Du slår upp boken – vilka känslor känner du, och hur påverkar de din prestation? Johan Korhonen har ägnat en stor del av sin forskarkarriär åt att förstå vilka faktorer som påverkar matematiklärande hos barn och unga. I oktober installeras han som professor…
Når børn og unge rammes af mentale, neuroudviklingsmæssige eller adfærdsmæssige lidelser, kan det munde ud i dårlige præstationer såvel i skolen som i voksenlivet. Et nyt forskningsprojekt skal forsøge at kortlægge, hvilken rolle skole og lærere spiller for disse elever, og om de kan få bedre hjælp end i dag.