Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Källkritik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 11

Forskning och utveckling kategorier

De forskar om medielitteracitet i förskolan

21 november
Hur kan förskolan rusta barn att bli källkritiska och medvetna medieanvändare? Hur stärker vi barns förmåga att reflektera kring vad som är sant – och hjälper dem hitta pålitliga källor? De frågorna undersöker pedagogerna på Dimvädergatans förskola i ett praktiknära forskningsprojekt tillsammans med forskare från Göteborgs universitet. 

Boosting fact-checking in the classroom: verifying war photos and the pitfalls of overconfidence in education against disinformation

1 oktober
This study investigates the learning outcomes of a classroom-based intervention designed to help upper-secondary students verify the time and location of war-related photographs, thereby improving their ability to navigate visual disinformation, specifically concerning the war in Ukraine. (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

"Chatbottar är inga sanningsmaskiner"

8 september
Att öva källkritik i mötet med AI är en angelägen och brådskande uppgift. Om vi inte inser att AI fungerar som en dialogpartner – och inte som en maskin som levererar färdiga fakta – riskerar vi att gå miste om dess potential för att utveckla vår källkritisk reflektion, säger Maarit Jaakkola, Göteborgs universitet, Nordicom.
Forskning och utveckling kategorier

Collective balancing of harms: teaching free speech regulation as a contested social issue

5 augusti
The growing problem of misinformation underscores the importance of teaching civic information criticism as a part of citizenship education. To support students’ abilities to participate in democracy, it is central today to address issues of free speech, free press, and protection against harmful misinformation in education. (pdf)
1211