Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Kognition/Minne"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 4

"Det centrala begreppet för skolans verksamhet bör vara barns intresse"

2019-01-31
Skolans starka fokus på lärande underminerar dess själva grund. Det leder till fokus på mätbara mål och instrumentalisering. Det centrala begreppet för skolans verksamhet bör istället vara barns intresse. Det är en konstruktiv drivkraft för deras väg in i samhället, skriver Morten Timmermann Korsgaard, lektor vid Malmö universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Stärk det matematiska självförtroendet så lär sig eleverna bättre

2018-08-14
"Jag vill bryta stigmatiseringen kring matematik att det bara är vissa smarta elever som kan bli bra på matematik. Det är fel. Alla kan lära sig". Det säger Sabine Louvet som har skrivit boken "Stärk det matematiska självförtroendet" där hon delar med sig av sitt arbetssätt och lekfulla digitala arbetsmetoder för att stärka elevernas matematiska…
Forskning och utveckling kategorier

David Didau: Om kärlek till lärandet

2018-03-19
Vår fysiska hälsa formas av arv och miljö och sätter begränsningar för vad vi kan prestera, men den som uppskattar fysisk träning kan övervinna och flytta fram dessa gränser. På motsvarande sätt förhåller det sig med vår intelligens, där en kärlek till lärande kan öka vår kognitiva kapacitet. Här har skolan en viktig roll.

Executive function skills and their importance in education: Swedish student teachers’ perceptions

2017-11-30
The aim of the study was to examine how student teachers rated the importance of EF skills and EF-related skills involved in pupils’ learning and investigate whether there were any differences in rating between regular student teachers and special needs student educators.