Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Kollegialt lärande"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 5

Så ökar elevers lärande med STL

2020-10-14
STL – att skriva till sig lärande – främjar elevers inlärning mycket tack vare elevers återkoppling till varandra i det digitala skrivandet. Men också på grund av det kollegiala lärandet mellan pedagogerna. "Eleverna befäster kunskaper genom skrivandet. Det är den stora vinsten och att det är ett språkutvecklande arbetssätt, säger läraren Kristin Quist.
Forskning och utveckling kategorier

“Därför blir det som det blir, när vi gör som vi gör”. En kvalitativ fallstudie av lärares uppfattningar om kollegialt lärande

2020-10-05
Under fem terminer mellan hösten 2016 till och med hösten 2018 genomfördes ett skolutvecklingsprojekt på en skola med knappt 1200 elever i en närförort till Stockholm. Utvecklingsprojektet leddes av artikelförfattarna och vilade på en form av kollegialt lärande med undervisningsutveckling som mål. Denna artikel bygger på en studie som genomförts i slutet av nämnda skolutvecklingsprojekt.…
Forskning och utveckling kategorier

Rundor med fokus på undervisningskvalitet: Professionell utveckling genom kollegialt lärande för lärare

2020-09-23
Internationellt organiseras skolutveckling ofta som kollegialt lärande, som bygger på lärares professionella samarbete. Ändå visar få studier hur kollegialt lärande positivt påverkar skolmiljöer eller elevernas lärande. En sätt att organisera lärares professionella utveckling där forskningen kunnat uppvisa positiva resultat är att använda metoden rundor med fokus på undervisningskvalitet (Quality Teaching Rounds, QTR).

Strukturerade lärarsamtal kan höja NO-undervisningen

2020-09-21
Samtal om undervisning i naturvetenskap kan ge lärare möjlighet till ämnesdidaktisk utveckling. Men att bara sitta ner och prata räcker inte. Ska hela lärarkollegiet utvecklas krävs att samtalen karaktäriseras av både ett komplext innehåll och en hög grad av interaktion, visar forskning från Göteborgs universitet.