Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Kompetensutveckling, fortbildning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 8

Uppriktiga diskussioner om specialpedagogik

2021-02-02
"Man kommer inte framåt genom att tysta människor", konstaterar Lars-Gunnar Jönsson, en av handledarna i kompetensutvecklingen ”Specialpedagogik för lärande”. Med hjälp av ett öppet samtalsklimat kunde han och hans kollegor på Rinnebäcksskolan i Kävlinge diskutera inkludering och synen på elevers beteende. Tillsammans har de nu lagt grunden för skolans gemensamma värderingar.

Skolutveckling kräver helhetssyn, ansvar och ledarskap

2021-01-29
Annika Agélii Genlott analyserar i sin avhandling vad som krävs för att digitaliseringen ska bidra till en genomgripande pedagogisk utveckling i skolan. Hur kan en undervisning som drar nytta av digitaliseringen och förbättrar elevernas lärande designas på vetenskaplig grund? Vilka krav ställer det på skolans organisation, på ledarskap på olika nivåer och på lärares kompetensutveckling?
Forskning och utveckling kategorier

How a team of instructional coaches helps turn around low-performing schools

2020-10-22
Math, science and reading teachers can benefit from instructional coaching or teacher leaders, and research suggests such assistance may provide a better return on investment than other types of professional development. Academic specialists in Greenville County Schools in South Carolina have used multitiered support, monthly meetings and targeted coaching for teachers to help improve struggling…

Lärare tar ansvar själva för sin professionsutveckling på sociala medier

2020-05-07
Sociala medier erbjuder nya möjligheter för lärare att dela erfarenheter och diskutera frågor som rör deras professionella arbete med kollegor i hela landet. Viktigt för lärares deltagande i grupper i sociala medier är kontinuitet, tillgänglighet och möjlighet att själv kunna styra innehållet.

Anette Jahnke och Åsa Hirsh: Vi kan inte ha det så här

2020-03-12
Att lärare och skolledning gör allt som forskare, undervisningsråd och utvecklingsstrateger säger att man ska göra är ingen självklar väg till förbättrade elevresultat. Inte om det innebär implementering av redan färdiga koncept och utan egentlig delaktighet av de som berörs, skriver forskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh i en debattartikel.
15678