Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Kunskapsmätningar"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 5

Forskning och utveckling kategorier

Mattias Björklund & Martin Nyman: Skola handlar inte enbart om mätbara kunskaper

2019-12-16
Risken med att enögt vägledas av kunskapsmätningar, är att vi monterar ner det som svensk skola står för – en bildning som främjar både individens frihet och ett fritt, demokratiskt och tillåtande samhälle. Men vem tar ansvar för detta, undrar lärarna Mattias Björklund och Martin Nyman.

"Det centrala begreppet för skolans verksamhet bör vara barns intresse"

2019-01-31
Skolans starka fokus på lärande underminerar dess själva grund. Det leder till fokus på mätbara mål och instrumentalisering. Det centrala begreppet för skolans verksamhet bör istället vara barns intresse. Det är en konstruktiv drivkraft för deras väg in i samhället, skriver Morten Timmermann Korsgaard, lektor vid Malmö universitet.