Utmaningen var att öka måluppfyllelsen i matematik. I Kalix kommun har de gjort flera olika satsningar, och med en skräddarsydd utbildning känner de att de nu är på rätt väg. En effekt är att lärarna har börjat använda sig mer av konkret material för att variera undervisningen i matematik.
Eric Cardeliús har läst två nyligen utgivna böcker om skolvåld: "Brottplats: skolan. Vittnesmål från en pågående kris", samt "Det finns inga omöjliga skolor. Att vända en skola från kaos till framgång".
Om digital teknik i skolan används på rätt sätt kan den leda till väsentligt bättre resultat för eleverna. Det visar Annika Agélii Genlott i sin avhandling i informatik vid Örebro universitet. Men fel utnyttjad kan den i värsta fall försämra för eleverna, säger hon.
Psykosocial ohälsa bland eleverna. Allt större skillnader i elevresultat. Hög arbetsbelastning för lärarna. Det är skolans tre största utmaningar enligt rektorer och annan skolpersonal på 23 grundskolor i Uddevalla och Sotenäs kommuner.
Skolforskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsch fick i uppdrag av en kommun att analysera varför kunskapsresultaten på en gymnasieskola inte höjdes, trots flera riktade insatser. Insatserna måste i större utsträckning utgå från de faktiska eleverna på skolan istället för idealbilder av elever, visar rapporten.
Ingen som följt skoldebatten kan väl ha undgått att årets heta ämne har varit “kunskap”. En specialskriven artikelserie av Sten Svensson ger en bakgrund till denna debatt genom att belysa den så kallade kunskapsrörelsens utveckling sedan 1980-talet.
Den amerikanska ekonomiprofessorn Eric Hanushek är respekterad världen över för sin forskning. Och han skräder inte orden om lärarkvalitetens betydelse för elevernas resultat.
Det finns tre punkter som gör lärare till bra ledare i klassrummet. Och i Köping finns en skola som har lyckats med sitt mål att ingen elev får komma efter i skolarbetet (webb-tv).