Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 72

Forskning och utveckling kategorier

‘Charging their batteries’. Preschool teachers’ perspectives on children’s touch in early childhood education

1 oktober
This study explores preschool teachers’ perspectives on child-initiated touch in early childhood educational settings in Sweden. Touch is an inevitable and integral part of everyday life in early childhood, where it is important for development, care, and the formation of trusting social relationships. (pdf).

Role of teacher culture in the implementation of co-teaching between special and class teachers in Finnish schools – a multiple case study

1 oktober
The aim of this study was to capture the characteristics of teacher collaboration and aspects of teacher culture which hinder or enable co-teaching in Finnish schools where co-teaching has been implemented. The data of this multiple case study were collected in three Finnish primary schools where co-teaching between special education and class teachers has been…

Are schools with a better work environment better at retaining teachers? A repeated cross-sectional study examining schools’ organisational and social risk factors and teacher retention

1 oktober
This longitudinal study examines the relationship of psychosocial safety climate and psychosocial work factors with teacher turnover rates at 12- and 24-months follow-ups using objective turnover data from 14 schools in two Swedish municipalities. (pdf).

“Doomed to fail”? Inclusion and performance in Norwegian teachers’ narratives on minority language students

1 oktober
This article explores how ten Norwegian upper secondary school teachers narrated the inclusion of minority language students (MLSs) in their mainstream classrooms. Using narrative content analysis of in-depth interviews, two distinct master-narratives were identified. (pdf).

Lärarpanelens favorit: Motiverande samtal kan stärka lärares självtillit

30 september
Många lärare känner sig inte tillräckligt förberedda inför det relationella arbetet i skolan. Utbildning i Motiverande samtal (MI) kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det konstaterar Martina Jordan i sin avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Effekter av kompensatorisk resursfördelning i grundskolan

24 september
Vi finner att bidraget tydligt har ökat lärartätheten bland skolhuvudmän med svag socioekonomisk elevsammansättning. Resultaten ger dock inget klart stöd för att denna resursförstärkning har lett till att skolhuvudmän med socioekonomiska utmaningar i genomsnitt har knappat in på övriga skolhuvudmän vad gäller resultat på nationella prov i svenska och matematik. (pdf)
Martina Jordan. Foto Jeanette Dahlström

Motiverande samtal stärker lärares självtillit

23 september
Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

“Keeping an eye out”: Students’ experiences of school personnel’s noticing in shaping or hindering a positive school climate

16 september
A positive school climate is characterized by a higher degree of well-being among students, reduced bullying, and improved academic performance. While many initiatives are aimed at creating a positive school climate, discussions in both research and theory frequently fail to acknowledge the essential role of school personnel. This study examines a purposeful sample of Swedish…

Lärares arbete med elevers hälsa är viktigt – men riktlinjerna oklara

8 september
Hälsa och lärande hör ihop. Lärare, utifrån både didaktisk och relationell kompetens, har stor betydelse för hur elever mår. Men oklara riktlinjer och policydokument gör lärarnas roll i elevhälsoarbetet otydlig och öppnar för stora lokala variationer, visar Zofia Hammerins forskning.