Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

ersätter lärarrollen, yrkesutveckling

Visar sida 3 av 58

We are mentoring more often: experiences of being a mentor in a training school project

14 mars
In teacher education mentoring pre-service teachers is a critical factor. With background in research around mentoring pre-service teachers in connection to a training school project, this study aims to contribute knowledge about and identify mentors’ experiences of mentorship in the setting of a training school.
Forskning och utveckling kategorier

The ups and downs in perceived societal appreciation of the teaching profession during COVID-19: A longitudinal trajectory analysis

14 mars
Given the disruptions the COVID-19 pandemic has engendered in people's professional lives, the importance and contribution of certain workforces has been under particular scrutiny. In England, the teaching profession has been under particularly close public scrutiny, with concerns that teachers’ perceived social appreciation may have decreased throughout the pandemic.
Forskning och utveckling kategorier

Vad är egentligen beprövad erfarenhet?

6 februari
Vad är egentligen beprövad erfarenhet? Och varför är det viktigt i lärares arbete? Forskaren Anette Jahnke har borrat i skolmyndigheternas definition av begreppet och jämfört med hur det tolkas inom forskning och andra yrkesdiscipliner. Hon ser en risk att Skolverkets krav på systematik och dokumentation kan göra lärares personliga och kollektiva kunskap mindre synlig.

"Varför de flesta försök att förbättra skolan inte fungerar och vad vi kan göra istället"

5 februari
Efter PISA haglar förslag till förbättringar på skolan och utbildningen men idéerna är ofta mer i linje med det som anses politiskt/ideologiskt önskvärt än det som vore verkligen effektivt. Dylan Wiliam menar i denna artikel att inga verkligen effektiva åtgärder kan införas om det inte städas upp bland lärarnas ansvarsområden, och argumenterar för “de-implementering” –…

”Varför oförskämt att berätta om brister kring lärande och undervisning?”

2 februari
På senare år har lärarstudenter från många av landets lärosäten vittnat om bristande läs-och-skrivundervisning för blivande F-3-lärare, alltså för dem som ska lära barn i förskoleklass till årskurs 3 att läsa och skriva. Det skriver Magnus Haake och Agneta Gulz, docent respektive professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds universitet.