Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 32 av 72

Forskning och utveckling kategorier

Power, Politeness and Liquid Persona Intercultural Reflection and Virtual Exchange in Teacher Education

2022-02-23
This article explores pre-service English teachers’ self-reflections as participants in online intercultural exchange (VE). The aim is twofold: to examine participants’ perceptions of intercultural experiences in response to VE; and, to understand whether and how teacher trainees gain pedagogical insights through self-reflection situated in a cross-cultural online project.

Yrkesgruppers anspråk på arbetet med barn i behov av särskilt stöd

2022-02-23
Denna artikel behandlar den arbetsfördelning som förskollärare beskriver, sker mellan förskollärare och specialpedagoger när det gäller barn som uppfattas vara i behov av särskilt stöd. Närmare bestämt vilken yrkesgrupp som gör anspråk på jurisdiktion, det vill säga det område som yrkesgruppen kontrollerar, över arbetet med barn i behov av särskilt stöd.
Forskning och utveckling kategorier

Förkroppsligad pedagogisk takt vid lärares spontana berättande

2022-02-23
Syftet med studien är att beskriva en lärares spontana berättande och vilka didaktiska innebörder det kan ha. Spontant berättande beskrivs här som en improviserad didaktisk handling med begreppet pedagogisk takt – en lärares kvicka bedömning och spontana handlande, grundat på erfarenhet såväl som känsla, vid oförutsedda händelser i mötet med elever.
Forskning och utveckling kategorier

The complexity of professional integration: An investigation of newly arrived teachers’ initial process of establishing themselves as teachers in Sweden

2022-02-23
This article investigates the professional integration of a group of newly arrived teachers, mainly from Syria, who participated in the labour market Fast-track programme in Sweden, which aims at facilitating quicker pathways to teaching positions.
131323372