Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 44 av 72

Forskning och utveckling kategorier

Didaktik – ett huvudområde för lärarutbildning

2020-10-16
Didaktik är ett för lärare centralt praktik-teoretiskt kunskapsområde. Området har en lång historia inom akademin, men har aldrig slagit igenom vare sig inom akademin eller i skolan. Det är dags att ändra på det – gör didaktik till huvudområde inom lärarutbildning, menar Jesper Sjöström, lärarutbildare, docent och biträdande professor i utbildningsvetenskap.
Forskning och utveckling kategorier

”Se på läraryrket som ett designyrke!”

2020-10-13
Digitaliseringen av skolan och nya krav på bland annat mediekunskap, entreprenörskap och problembaserad undervisning, skapar utmaningar kring hur lärande organiseras och genomförs. I en ny avhandling från Högskolan Väst beskrivs hur lärare kan kompetensutvecklas med hjälp av att se på läraryrket som ett designyrke och använda beprövade modeller för idégenerering, som används i designyrken.

‘This job is impossible:’ Frustrated teachers share what America’s classrooms are really like

2020-10-08
An educator started "An Anonymous Teacher Speaks" project on Twitter last Friday, which offers the realities of teaching during the coronavirus pandemic. In this interview, the educator who posted the messages says teachers share their frustrations, which are added to Twitter without their names.

Samtal ger lärare möjlighet till ämnesdidaktisk utveckling

2020-09-21
Samtal om undervisning i naturvetenskap kan leda till professionell utveckling. Men det kräver att samtalen karaktäriseras av både ett komplext innehåll och en hög grad av interaktion. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet som undersökt vad som händer när lärare respektive lärarstudenter ges möjlighet att delta i strukturerade samtal om sin egen undervisning i…
Forskning och utveckling kategorier

How to be a math teacher, even if you aren’t a “math person”

2020-09-18
Math can be a daunting subject to teach for elementary-school teachers who took few courses on the subject in college. Become a confident instructor by showing students several approaches to problem-solving -- and don't be afraid to keep learning yourself with professional development or other methods, writes Elaine Keeley, a curriculum, instruction, and staff development…
143444572