Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 45 av 72

Socialt engagemang riskfaktor för lärare

2020-09-16
En av tio lärare i Sverige är drabbade av stressrelaterad utmattning – en 50 procent högre andel än hos övriga yrkesgrupper. "De lärare som har ett starkt socialt patos och engagerar sig djupt i elever och kollegor är mest utsatta", säger Ola Nordhall, universitetslärare i psykologi och doktorand inom arbetshälsa vid Högskolan i Gävle.

Framgångsrikt samarbete mellan Linnéuniversitetet och lärare kring programmering i skolan

2020-09-15
Det började i ett par nätverk skapade för att ge lärare i grundskolan möjlighet att utveckla undervisningen inom IT, teknik och programmering. Det slutade med att två av lärarna som deltog fick presentera artiklar om sitt arbete vid den internationella konferensen CTE2020 i augusti.

Ljus på lärarna i ny rapport när IVA satsar på skolan

2020-08-27
En ny rapport från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), Fokus på lärarna i det svenska skolsystemet – en kunskapsöversikt, fokuserar på kompetensförsörjningen och de förutsättningar som det svenska skolsystemet ger lärarna att utföra sitt yrke. Rapporten pekar på oroväckande underskott på behöriga lärare och systembrister i det svenska skolsystemet.
Forskning och utveckling kategorier

Like school and not like school: ambivalences in Swedish preschool teachers’ enacted policy

2020-08-24
There is a tension in Swedish preschool policy when it comes to a subject curriculum and a child-centred curriculum. This article examines how Swedish preschool teachers have dealt with this relationship by focusing on the purpose of the preschool and how preschool teachers become part of the enacted preschool policy.
144454672