Digitala teknologier utgör idag en självklar och integrerad del av människors vardag. Inte minst påverkar det dagens skola och dess pedagogik. Sex lärosäten har nu gått samman och startat en gemensam forskarskola med en ambition att skapa ny kunskap som kan utveckla svensk lärarutbildning.
Hallå där Karin Rönnerman, professor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik och aktuell med boken "Att leda från mitten – lärare som driver professionell utveckling".
Det pratas för lite på lärarutbildningen om vilken kroppskontakt pedagoger får ha med barn på förskolan. Det anser nyutexaminerade förskollärare som intervjuats i forskningsprojektet "Beröring i förskolan – omsorg eller fara?".
Lärare från bland annat Japan, Australien, Kina, Iran, Nigeria, Brasilien, USA, Ryssland och Europa, kommer under konferensen ATEE vid Högskolan i Gävle att samtala om hur undervisning ska kunna ge en framtid för alla.
Sju lärosäten får regeringens uppdrag att genomföra ett nationellt arbete med att skapa effektiva och ändamålsenliga utbildningsvägar till lärar- och förskollärarexamen under ledning av Umeå universitet. De övriga är Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Linköpings universitet, Karlstads universitet, Malmö universitet och Högskolan Dalarna.
Nu har Göteborgs universitet och de kommunala skolhuvudmännen i Göteborgsregionen kommit överens hur arbetet i det så kallade "ULF-avtalet" ska se ut. Genom överenskommelsen tas nu det första steget mot att bygga ett hållbart samarbete kring praktiknära forskning i skolan.
Isak Skogstads artikel om lärarutbildningen sällar sig till de hundratals artiklar och böcker som de senaste åren har granskat och informellt utvärderat Sveriges olika lärarutbildningar. Man kan undra vilket behov alla dessa informella utvärderingar fyller, skriver Pär Engström.
Dagens lärarutbildningar baseras i allt för låg grad på modern vetenskap om hur människor lär, samtidigt som det i hög utsträckning saknas utbildning i praktisk undervisningsmetodik. Detta gör nya lärare dåligt rustade för sitt jobb. Situationen kräver en genomgripande reform av landets lärarutbildningar, menar skoldebattören och läraren Isak Skogstad.