Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarutbildning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 26

It’s about time! Teachers’ perspectives on supportive and hindering contextual conditions for implementing innovations in schools

11 februari
mplementation processes are significantly influenced by contextual conditions. To investigate which context factors are implicitly salient for teachers, we conducted interviews with N = 43 elementary school teachers who gave recommendations for designing effective teacher professional development for implementing a reading innovation into their school.( pdf)

“I’ve never thought about it this way”: the process and positive implications of co-creation on teacher education about prevention of gender-based violence

11 februari
The scientific literature has shown evidence of how, given the increase in gender violence at an early age, didactic materials on its prevention should be based on scientific evidence. However, how scientific evidence is built upon social impact and co-creation is not considered in education as much as it is in other disciplines. (pdf)

Leg og det legende i højere uddannelse? – En legekvalitetsanalyse af 36 didaktiske designs på pædagog- og læreruddannelsen

11 februari
Denne artikel undersøger beskrivelser af didaktiske designs, som undervisere på pædagog- og læreruddannelsen i Danmark har lavet som led i deres arbejde med legende tilgange til deres undervisning. Datamaterialet består af 36 beskrivelser af didaktiske designs, hvor undervisere skal overveje mål, intentioner og legekvaliteter i deres planlægning, gennemførelse og evaluering.

The construction of professional identity among immigrant early childhood educators: a systematic review

11 februari
Immigrant early childhood education and care (ECEC) educators possess unique assets that could enrich ECEC practices, curriculum development, and teacher preparation. However, there is scant research on the professional experiences of these educators in their host countries. This systematic review analyzes 22 studies concerning the construction of professional identity among immigrant ECEC educators.
Forskning och utveckling kategorier

Eric Cardelús: Vygotskij eller Willingham?

10 februari
En del av debatten om nya lärarutbildningsutredningens förslag har oroats över en möjlig utveckling mot ensidighet och bristfällig mångfald i det som lärarstudenter kommer få lära sig under sin utbildning. I dagens inlägg ifrågasätter Eric Cardelús föreställningen om lärarutbildningens och pedagogiska forskningens historiska och teoretiska mångfald.

Corrado Matta: Kognitionsvetenskapens och evidensbaseringens förespråkare borde oroa sig för lärarutbildningsutredningens konsekvenser

30 januari
Varken evidensbasering eller kognitionsvetenskap kan reduceras till metodmanualer. Förespråkare av evidensbaserad skolpraktik och en kognitionsvetenskapligt grundad lärarprofession bör därför vara djupt oroliga över det som föreslås i lärarutbildningsutredningen. Det skriver Corrado Matta, lektor.
Forskning och utveckling kategorier

Ett nationellt ULF-avtal har tecknats – en seger för utbildning på vetenskaplig grund 

13 januari
Den nationella verksamheten ULF – Utbildning Lärande Forskning – övergår i reguljär verksamhet efter att under åtta års tid ha byggts upp av ett stort antal verksamma forskare, lärare och skolledare på lärosäten och hos skolhuvudmän. Genom detta avtal tar parterna SUHF och Ifous ett gemensamt ansvar för att utveckla och förbättra skola och lärarutbildning.
134526