Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läsa, skriva"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 10 av 59

Forskning och utveckling kategorier

Fritidslärarna vässar sitt språkutvecklande arbete med forskare

2024-09-17
Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids. "Viktigt är att personalen vet vilka begrepp som behöver övas och vilka böcker som passar", säger forskningsledaren Ann S. Pihlgren. Även regeringen har nyligen aviserat om en satsning för att stärka läsningen på fritidshem.
Forskning och utveckling kategorier

“Vi behöver undervisa eleverna i digital läsning!”

2024-06-07
Att läsa digitalt är på många sätt mer utmanande än att läsa på papper, visar forskningsstudier. Därför kräver digitalt läsande särskilda strategier. Lisa Molin, lektor vid Center för skolutveckling, ger en överblick över forskningsläget kring analog och digital läsning och vad som kan vara bra för lärare att att tänka på.
Forskning och utveckling kategorier

Lesson openings in Norwegian language arts: a study of how teachers start reading lessons in 8th grade classrooms

2024-04-24
This study contributes to the sparse research by asking: What characterizes the openings of 58 reading lessons in Norwegian language arts 8th grade classrooms? A key finding is that in most openings, the teachers make academic cognitive moves which help create an academic frame around students’ learning.
19101159