Elever kan redan på lågstadiet visa olika frön till ett mer avancerat skrivande i olika ämnen. Det visar Oscar Björks avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit. "Varenda elevtext var något av en överraskning", säger Oscar Björk.
Vad vi betraktar som föremål för undersökning, som redskap för förståelse och som pedagogiskt relevant, tenderar att korrelera med skolämnenas kunskapshierarkier. Åsa Delblanc slår här ett slag för skönlitteraturen i förskolan.
För att ett barn ska läsa krävs att också föräldrarna läser. Det tror forskaren och modersmålsläraren Katrina Åkerholm. Och varför är det viktigt? Jo, för att skönlitteratur ger dig fantasi och delaktighet i samhället.
I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.
Ifølge et nyt danske studie har børn lettere ved at lære at stave, når de bruge kroppen til at ’forme’ bogstavslyde, end når de modtager traditionel klasseundervisning.
Läskrisen har följt med skolan under en längre tid och uppmärksammas nu åter i den offentliga debatten. Här är skolans roll och organisation västentlig, men med vilka metoder bör krisen hanteras? Lars Lagheim berättar här om erfarenheter från ett läsprojekt som bland annat exporterades till Norge.
Hur kan en digital läsresurs som Polyglutt gynna flerspråkande i förskolan? Analysen av läsresursen visar att det finns en potential att lyssna på böcker på både svenska och ett stort antal andra språk som finns representerade i den svenska förskolan.
Ljudböcker har blivit så lättillgängliga att även elever i lågstadiet använder dem i växande omfattning. Kognitionsforskaren Betty Tärning är orolig över den utvecklingen. "Jag är rädd för att lyssnandet tar för mycket tid från den mer slitsamma lästräningen."
Munka-Ljungby skolområde i Ängelholms kommun med två grundskolor har förbättrat elevers läsförmåga genom att ändra undervisningsmetoder. 2019 började skolområdet en förändringsprocess av undervisningen.