Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läsa, skriva"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 38 av 59

Forskning och utveckling kategorier

Ge dina barn ett språk

2020-10-13
Kunskaperna i läsning och i läsförståelse har gått upp, men klyftorna ökar. Den som inte har språket ger ofta upp tidigt och går miste om livskvalitet, delaktighet och makt. Medverkande: Elisabet Reslegård, ordförande för Läsrörelsen, Elisabet Niskakari, skolbibliotekarie, Anne-Marie Körling, lärare, och journalisten Lotta Nylander. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Skolbibliotekarien - elevens guide i bokskogen

2020-10-13
För att rätt bok ska nå rätt elev vid rätt tillfälle krävs en skolbibliotekarie som känner till stigarna i bokskogen. Professor Åsa Wengelin berättar om litteracitet med särskilt fokus på personer med läs- och skrivsvårigheter. Karin Wessman, bibliotekarie på Hvitfeldtska gymnasiets bibliotek, berättar mer om hur de jobbar. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Ljudboken förändrar gamla mönster

2020-09-29
Pojkar läser betydligt mindre än flickor. Det stämmer – förutsatt att man enbart tittar på traditionell bokläsning. Men en ny studie visar att ljudböcker lockar killar till läsning i högre utsträckning än tjejer. Och många lägger mycket tid på lyssningen. Vi lät forskaren bakom rapporten tipsa om hur lärare kan dra nytta av undersökningens resultat.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare: Unga skriver inte sämre

2020-09-20
Svenska elevers bristande skrivkunskaper har väckt het debatt. Men Karin Forsling, lektor vid Karlstads universitet, tror inte att unga skriver mindre, eller sämre. "Det finns en uppsjö av skolor där man jobbar mycket framgångsrikt med läsande och skrivande," säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Väck bokstavsglädjen!

2020-09-16
Förskolan ska bygga på lust och glädje. På barnens intressen. Samtidigt har vi mål i läroplanen som vi ska arbeta med, delar som barnen har rätt till – oavsett intressen. Hur gör vi när dessa krockar och när intresset för att skriva är svagt? Det skriver Josefin Malm, Leg. förskollärare och pedagogista, och Sofie Källhage,…
137383959