Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läsa, skriva"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 39 av 59

Forskning och utveckling kategorier

Handens magi

2020-06-10
Kreativa händer håller hjärncellerna i gång och är en grund för vår civilisation och kultur, enligt professorn och handkirurgen Göran Lundborg. Handskriftens taktila egenskaper – imitation, finmotorik, fokus – är också specialpedagogiska verktyg.
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt med stark koppling mellan forskning och praktik

2020-05-14
Hur används Skolforskningsinstitutets forskningssammanställningar i det viktiga arbetet med läs-, skriv- och språkutveckling? Vi har pratat med lärare som har använt sammanställningarna Feedback i skrivundervisningen, Läsförståelse och undervisning om lässtrategier samt Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet i sin undervisning.
Forskning och utveckling kategorier

Hård forskarkritik mot nya kursplaner

2020-05-12
Avkodning är A och O för att ett barn ska lära sig läsa, enligt evidensbaserad forskning. Men i Skolverkets förslag på nya kursplaner saknas skrivningar om den tidiga läsinlärningen. Fokus ligger på slutmålet; läsförståelse och förmågan att bearbeta texter. Förslaget har väckt stark kritik bland forskare. Här presenterar vi några av de rösterna.
Forskning och utveckling kategorier

Samarbete som styrka

2020-04-22
Varje vecka läser Bokstartare högt för barnen på Lövgärdets öppna förskola i Angered. Igenkänningen är hög – böckerna som Bokstart delat ut till de små hemma finns även här och i områdets andra förskolor.
138394059