Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läsa, skriva"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 59

Forskning och utveckling kategorier

Så olika använder nordiska lärare litteratur i undervisningen

26 februari
Skönlitteratur används främst för att utveckla läsförståelsen i årskurs 7 i Sverige, men danska lärare låter oftare eleverna arbeta på sätt som kan främja läsförståelse, trots att de säger sig prioritera andra syften. Detta visar en storskalig studie som undersöker hur skönlitteratur används i förstaspråksundervisning i de nordiska länderna.

Digitala läspraktiker i förskolan

11 februari
Denna studie handlar om hur en digital läsresurs (Polyglutt) används i den svenska förskolan. Syftet med studien är att utforska och analysera digitala läspraktiker inom den svenska förskolan och frågeställningarna löd som följande: 1) Hur deltar barn och pedagoger i läsaktiviteter med den digitala läsresursen? och 2) På vilka sätt remedierar den digitala läsresursen läspraktiker…

Yngre förskolebarns litteratursamtal

11 februari
 Artikeln vill bidra med kunskap om hur 1–2-åriga barn interagerar i möten med litteratur och varandra när pedagoger inte är involverade. Tidigare forskning visar att högläsning och litteratursamtal är väsentliga inslag i språkutvecklande undervisning, men det finns utmaningar för förskolans personal att möta barnens läsglädje på ett givande sätt. (pdf)
156759