Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läsa, skriva"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 9 av 59

Fokus på läsförståelse i svenska klassrum

2024-10-31
Nordiska lärare använder gärna skönlitteratur i undervisningen. Men vad de vill att eleverna ska lära sig av litteraturen skiljer sig åt mellan länderna. I Sverige och Norge läser eleverna mindre än i till exempel Danmark. Och de svenska lärarna fokuserar framför allt på läsförståelse. Det visar ny forskning vid Karlstads universitet.

EFL teacher beliefs about collaborative writing at Swedish primary school

2024-10-29
Writing is a key component of primary EFL education and the way it is taught can influence pupils’ language learning. To enhance written and overall proficiency, collaborative writing (CW) has been advocated, but few CW studies include teachers of young learners. Their views on writing instruction are relevant to consider, since they can have an…
Forskning och utveckling kategorier

Farlig teknik i barnböcker

2024-10-28
Ny teknik är något hotfullt och ofta farligt. Det är i alla fall bilden man kan få om man läser modern barnlitteratur. "Tekniken blir en allt större del av vardagen, även i litteraturen. Men samtidigt finns det ofta en oro eller ett dolt hot i tekniken," säger forskaren Jakob Olsson vid Karlstads universitet.

Alla barn måste inte traggla läsning

2024-09-18
Lyssna istället för att läsa. Och prata in text istället för att skriva den. Det kan vara framgångskoncept för en del barn och unga i skolan, visar en ny doktorsavhandling från Linnéuniversitetet. – Trägen lästräning hjälper inte alla barn. Alla barn har rätt att lära sig att läsa och skriva i skolan, men om de…
1891059