Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Ledarskap"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Rena chefsfrågor, ej ledarskap i klassrummet

Visar sida 2 av 44

Forskning och utveckling kategorier

Reconceptualising Time to Understand How to Lead Digitalisation in Education

14 mars
This study investigates how preschool principals learn how to understand and lead the digitalisation process in their preschool organisations collaboratively within an action research initiative. It specifically investigates how perspectives on time affect their understanding of leading digitalisation by exploring time as a discursive arrangement in a principal’s professional learning.
Forskning och utveckling kategorier

Ny studie: Vem ska stötta chefen?

7 mars
Chefer lider allt oftare av psykisk ohälsa, vilket i sin tur även påverkar organisationernas välmående. Ny forskning pekar på att reflekterande samtal med fokus på chefernas hälsa kan vara en viktig åtgärd för att hantera denna ökande problematik.

Surviving or thriving? Exploring school leaders’ perception of initiated digital transformation

31 januari
The global pandemic, COVID-19 shattered everyday life as we know it and disrupted education globally. In this study, we explore an initiated digital transformation accelerated by the pandemic from school leaders’ perspectives in the context of Swedish high schools.

“Forskningen ska ingå i pedagogernas planerade undervisning”

2023-12-01
Förskolerektorn Angelica Stäring i Kungsbacka har haft praktiknära forskningsprojekt på två av sina förskolor – båda med fokus på undervisning i teknik. Projekten har lett till professionsutveckling för pedagogerna och utveckling av verksamheterna. Kommunens lektorer har haft en viktig roll i att inspirera och stötta pedagogerna att ta steget.
Forskning och utveckling kategorier

”Rektor måste vara aktiv i praktiknära forskningsprojekt”

2023-12-01
Bergsjöskolan i Göteborg har genomfört ett forskningsprojekt för att utveckla undervisningen för flerspråkiga elever, tillsammans med forskarna Catharina Schmidt och Lisa Molin och Center för skolutveckling. Just nu håller lärarna och rektor på att skriva en bok om arbetet. Eva Andersson Berglund, biträdande rektor på skolan, ser att lärarnas undervisning har utvecklats genom projektet.
12344