Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lek"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.
Visar sida 1 av 14
Välj typ av innehåll inom kategori "Lek":
Visa alla Forskning- och utvecklingsartiklarForskning och utveckling kategorier
Forskaren: Så främjar du leken på fritidshemmet
Vuxnas välmenande regler kan vara ett hinder för barns lek i fritidshemmet. Men ibland är det barnen själva som väljer bort leken för att satsa på gemensamma mål. Doktoranden Emma Björkum utgår från barnens perspektiv i en ny studie om hur lek uppstår.
Alle børn opsøger det gode gys: Derfor må du ikke skærme dem fra det
Helt ned i et-årsalderen går børn af egen drift efter spændingen i rette doser, viser et nyt dansk studie.
Forskning och utveckling kategorier
Lek och samspel för en inkluderande förskola
Hur hjälper vi barn som har svårt att leka med andra barn? I en ny avhandling studeras metoder som ger förskolepedagoger verktyg för att stötta barn i det sociala samspelet.
Forskning och utveckling kategorier
Så kan lek och naturvetenskap kombineras
Hur kan förskollärare undervisa i naturvetenskap och samtidigt integrera lek och barns intressen? Den frågan står i centrum för Anna Henrikssons avhandling Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan – lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet, framlagd vid Högskolan Kristianstad.
Forskning och utveckling kategorier
Lego-effekten: Få uger med danske klodser gør skolebørn skarpere, viser nyt studie
Der skal forholdsvis lidt til, før læring og leg med lego-klodser øger børns matematiske evner.
Forskning och utveckling kategorier
«Da blir det litt urettferdig.» Hvordan norske femåringer bruker sannsynlighetsbegrepet «rettferdighet» i frileken
I denne studien undersøkes hvordan norske femåringer forstår og anvender begrepet «rettferdighet» i stokastiske situasjoner som oppstår i barns frilek. Til tross for at sannsynlighet ikke er et tema i rammeplanen for barnehagen, indikerer funn fra prosjektet Stochastics in Children’s Outdoor Play (SCOP) at barn intuitivt engasjerer seg i stokastiske resonnementer når de møter situasjoner…
Forskning och utveckling kategorier
The wonder(s) of Barbie: Entanglements of racism, body shame and doll play in a Norwegian primary school
This study draws on a one-year ethnographic study in a first-grade primary school in a major city in Norway. Through a collective researching-body-assemblage, we explore what happens when new Barbie dolls with greater variety in body shapes and skin colour are introduced as an inclusionary effort by the municipality. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
”Behöver inte räddas av helikopter som vuxna”
Att klara något riskfyllt i lek utomhus ger barn känslan av att lyckas. Det behövs för att barn ska bli ”robusta” och klara motgångar. ”Om vuxna ingriper lär de sig inte att hantera risker”, säger forskare.
Riskfyllda lekar är bra för barns hälsa
Hälsoeffekten av barnens riskfyllda lekar är så stor att det är ett sämre alternativ för dem att inte utsätta sig för risken, visar forskning som Folkhälsomyndigheten sammanställt. "Lekarna är också bra för den sociala interaktionen", säger utredaren Emma Franzén.
Forskning och utveckling kategorier
Pædagogers betydning for børn med lavmælte handlingers deltagelsesmuligheder i legefællesskaber
I denne artikel udforskes 0–3-årige børns lavmælte handlinger i forhold til, hvordan både barnet og dets handlinger gøres synlige for andre børn og pædagoger.
Forskning och utveckling kategorier
Barnen vill inte bara ha ”fri lek” på fritidshemmet
Vill barnen mest ha ”fri lek” på fritidshemmet? Eller vill de att vuxna styr upp verksamheten? De vill ha både och, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn. Så här kan man hitta balansen mellan fritt och styrt, enligt forskarna.