Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lek"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 13 av 14

Socialt samspel i förskolan: datorspelande, språkanvändning och tambursamtal

2018-09-20
Det är genom att samspela med andra barn och vuxna som barn lär och utvecklas. Därför är det också viktigt med kunskaper om hur socialt samspel går till för att kunna stödja barns utveckling på ett bra sätt i förskolan, skriver Polly Björk-Willén.
Forskning och utveckling kategorier

Ny syn på leken

2018-05-24
Leken är ett pedagogiskt verktyg, ett lärtillfälle. Detta visste fritidspedagogerna på Grebyskolan i Norrköping, men genom aktionsforskning ville de lära sig hur de kan använda leken mer medvetet.
Forskning och utveckling kategorier

Framgångsrika lärande lekgrupper

2018-05-22
På Lövgärdets förskolor har man varje år en barnkonferens där personalen pratar om vart och ett av barnen. Arbetslagen får möjlighet att beskriva sitt arbete och tillsammans med förskolechef och specialpedagog resonera kring behoven och förutsättningarna i de olika grupperna. När specialpedagogen Maria Nygren tittade på sammanställningarna från konferenserna såg hon ett mönster. De barn…
1121314