Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lektionsbanken"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 5

ÅK 7-9 Svenska/Svenska som andraspråk: Porträttbild och upphovsrätt

2019-05-08
Detta är en lektion som handlar om att få elever att fundera över frågor som: Vem äger bilden? Får jag lägga ut bilder hur som helst? Det brukar bli intressanta diskussioner om etiska aspekter och juridiska aspekter och hur dessa inte alltid går hand i hand, skriver läraren Jenny Edvardsson.
Forskning och utveckling kategorier

Åk 4-6: Historia – Analysverktyg för att jämföra NU och DÅ (heartmaps)

2019-04-24
Att arbeta med modellen heartmaps kan göra det lättare för eleven att få syn på några av förmågorna i historia – att kunna använda en historisk referensram för att förstå nutiden. Uppgiften var att jämföra vad som var viktigt på medeltiden och var som är viktigt idag för olika personer från olika samhällsklasser.

Åk 4-6: Svenska/Svenska som andraspråk – Analysverktyg för litteratur (heartmaps)

2019-04-24
Läraren Nina Ådahls elever högläste ”Tsatsiki och olivkriget” av Moni Nilsson, och klassen enades om att eleverna skulle redovisa boken i hjärtform. Med utgångspunkt från Georgia Heards modell om heartmaps fick eleverna parvis sammanfatta vad boken handlade om med fokus på bokens karaktärer och deras relationer.

Åk 4-6: Svenska/Svenska som andraspråk – Personligt med Heartmaps

2019-04-24
Läraren Nina Ådahl i Stenungsund använder Heartmaps på många olika sätt i undervisningen. "Jag blev både glatt överraskad och ledsen då jag provade metoden första gången på två klasser i år 6 som jag hade haft i tre år. Jag fick reda på mer om dessa drygt 40 elever på två lektioner än jag hade…
1235